ANBO Stamtafel Keientrekkers

“De jaren vijftig en de school van Martin Brink” Bijeenkomst Keientrekkers in de Nieuwstraat 10, op vrijdagmorgen 12 januari van 10-12 uur. Ieder die wil meepraten of alleen maar wil komen luisteren is dan van harte welkom. Voor informatie kunt u eventueel bellen naar 033 4611474

 

Tekenleraar Martin Brink begon direct na de oorlog in Amersfoort een tekenacademie in ‘t gebouw van het voormalige Gymnasium aan het Plantsoen West. Vanaf 1949 was de Academie gehuisvest in het voormalige politiebureau aan de Utrechtsestraat. In die tijd was Martin Brink een begrip in Amersfoort. Er waren toen nog geen gesubsidieerde kunstopleidingen en met zijn initiatief vulde Martin Brink dan ook een gat in de markt. Veel begaafde Amersfoorters zijn bij deze Martin Brink met hun carričre begonnen. Hans Lampe, oudleerling van Martin Brink en nu Keientrekker pur sang,  kan die academie in dat oude politiebureau nog haarfijn uittekenen:  “als je daar binnenkwam had je eerst een paar tekenlokalen. De ruimte daar achterin, waar vroeger de politiecellen zaten, was verbouwd tot atelier. Daar werd naar model getekend.”  Die ruimte fungeerde in feite als “open atelier” voor kunstminnend  Amersfoort.  Hier kwamen in het begin van de jaren vijftig de jonge kunstenaars bijna dagelijks over de vloer. Joop Traarbach, Johan Bijsterveld, Toon Tieland, Loek Lafeber, de heer Dirkzwager, die bij Bronswerk werkte en later Galerie Coninck runde, maar ook de journalist Carel Frauenfelder. En niet te vergeten:  Maarten Mooy en Max Keuris. In deze “scene” van jongeren die zich niet welkom voelden in het toenmalige klimaat van de AKG, (het Amersfoortse Kunstenaars Genootschap) is  in ’45 het initiatief  van de kunstenaarsgroep “De Ploegh” geboren. Hun eerste tentoonstelling vond plaats in de Markthal (1946) en riep – zoals te verwachten was - veel tegenspraak op. Men had het in die tijd over “de gekken van de Markthal”.  Toon Tieland merkte daarover later in een interview op, dat de mensen met die mening wel een beetje gelijk hadden. Max Keuris had bijvoorbeeld “een wulpse dameskont” geschilderd en Joop Traarbach “een pisbak”.

Bron  ANBO voor 50-plussers ANBO afdeling Amersfoort

Martin Brink home